Wat is een trend?!

'To predict the future, don't look ahead; look around' zei een gastdocent een keer tijdens m'n opleiding Event Management. Die zin is blijven hangen en ondanks de vele colleges over 'Trendwatching en Prognose', realiseer ik me sindsdien pas hoe trends te spotten zijn.


Trends zijn overal! Het spotten ervan heeft alleen te maken met de manier van denken. Om trends te herkennen, kijken mensen vaak naar wat opvalt op straat; dat meisje met die roze/zwart gestreepte sokken, die bushalte met die schreeuwende A-0 poster van een gephotoshopped supermodel en die touch-screen deuren in de nieuwe trams....dat zijn geen trends!! Dat zijn uitingen van trends, ook hypes genoemd.

See the bigger picture; dat is waar het om draait. Om een trend te herkennen en op in te kunnen spelen (want zeg nou zelf....trend = €€€) moet je niet alleen kijken wat je ziet, je moet weten waar het vandaan komt. Hoe ontstaan trends, welke trends zien we vandaag en waar gaat dat heen?!


Een trend is in feite een uiting vanuit de menselijke basisbehoeften aangepast aan de tijd waarin we leven. De vorm waarin deze begoefte wordt geuit, wordt bepaald door o.a. beschikbare middelen (techniek) en ontwikkeling van een cultuur (kennis). De behoefte wordt als het ware gefaciliteerd door ontwikkeling van de mens.
Een trend kan je daarom zien binnen een curve. De lijn is de behoefte en iedere curve in een tijdsbestek is een trend.


Iedere uiting van een trend is op zijn of haar beurt weer een hype. Zo zijn de zwart / roze sokken van het meisje dat ik eerder noemde een hype, vanuit de trend 'emo', die ontstaan is uit de behoefte van sociale contacten waarmee men zich kan identificeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten