Voorbeeld: Sociaal-Culturele trend

Positieve beleving op niveau 8....


Belevingsconcepten is het waar het bij Event Management om draait. Een trend op zich! Business-to-business boodschappen waar het event als communicatiemiddel gekozen is. Door middel van 'beleving' wordt met een vooraf geselecteerde doelgroep gecommuniceerd.

Een trend in belevingsconcepten in het algemeen is de manier waarop deze gecreeerd worden. De afgelopen decennia werden concepten ontwikkeld aan de hand van de uitkomst van voorgaande concepten. Successen werden door theorieen bepaald en vervolgens afgekeken door de concurrentie.


Tegenwoordig hebben onderzoeksbureaus een waardevolle techniek in handen, waarmee de invloed van een beleving gemeten kan worden. Onderzoek van EmSense in samenwerking met Coca Cola heeft ervoor gezorgd dat de impact van de Coca Cola 'It's Mine' Superbowl commercial (vorm van merkbeleving) nog voor de lancering gemeten kon worden. Waar dit de afgelopen jaren door middel van biometrische waarden als hartritme, ademhaling, temperatuur en beweging gedaan werd, kan men tegenwoordig via het meten van hersenactiviteit bepalen op welke momenten en in welke mate iemand iets positiefs of negatiefs ervaart. Aan de hand van de hersenactiviteit bij het bekijken van twee concepten van de 'It's Mine' commericial, bepaalde Coca Cola welk concept de grootste positieve emotie bij het testpubliek opwekte en dus afgespeeld werd in de pauze van de Superbowl.

Foto: EmSense Corporation

Wat betekent deze vooruitgang voor de evenementenbranche?! Als de impact van een beleving vooraf gemeten kan worden, kunnen op den duur concepten ontwikkeld worden die nog nauwkeuriger aansluiten bij de doelgroep. Een conceptontwikkelaar gaat wellicht niet meer met een opdrachtgever aan tafel zitten om de 'vraag-achter-de-vraag' te achterhalen en alle ins en outs over de doelgroep te horen. Deze doelgroep kan met veel specifiekere methoden in kaart gebracht worden. Niet meer alleen via secundaire bronnen als woorden waarmee zij omschrijven hoe zij zich voelden of wat hen beweegt, maar via meer primaire bronnen als hersenactiviteit die aangeeft wat er in het onderbewuste tijdens een beleving gebeurt.


De trend die we hierin terugzien is het door middel van cijfers in kaart brengen hoe de natuur werkt, om verdere ontwikkeling mogelijk te maken. Als je dit ver terugredeneert naar de basisbehoeften van de mens, kom je bij de primaire behoefte van fysiek overleven terecht. De drang van de mens om de kwaliteit van het leven te verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten