Voorbeeld: Producten trend

Gebakken lucht

In het ontwikkelen van producten is er door de eeuwen heen eigenlijk niks veranderd. Als we kijken naar huishoudelijke producten, kunnen we alleen zien dat deze zich steeds verder aanpassen aan onze behoefte aan gemak....Gemak zodat we tijd overhouden om o.a. aan zelfontplooiing te werken.

Onze voorouders, de Neanderthalers, hadden ook al een koelkast....wat?!?...Juist. Op warme dagen in het jaar zorgden ze ervoor dat hun voedsel op een overdekte plaats gelegd werd. Geslachtte dieren werden grotten ingesleept om op een later tijdstip opgegeten te worden. Het principe van 'voedsel moet gekoeld worden, zodat het langer houdbaar is' is dus nooit veranderd. De vorm waarin het voedsel gekoeld wordt, wel.

Tegenwoordig gebruiken we koelkasten. Van gewone witte kasten met een deur tot knalrode koelinstallaties met ijsblokjesmakers en een koud-water reservoir. Allemaal aangepast aan hoe we het nu willen. De extremen hierin zijn niet eens de trend meer; bij iedere ontwikkeling van een product zijn er mensen die het nieuwste van het nieuwste willen en mensen die liever teruggaan naar 'doe maar gewoon' en die retro koelkast uit de jaren '80 in de keuken plaatsen.


Trend is wel dat we zoeken naar andere methoden om aan de primaire levensbehoefte te voldoen. Waarom moet een koelkast een kast zijn? Waarom in de keuken? Het besef ontstaat dat de vorm waarin aan de behoefte wordt voldoen, wellicht niet optimaal is. Dit besef was er natuurlijk ook toen de eerste koelkast ontwikkeld werd, omdat de vorm daarvoor van voedsel koelen (buiten en in de kelder) niet efficient was. Iedere dag werd er een liter melk en een pond rundvlees gekocht, omdat deze niet bewaard kon worden.

De laatste ontwikkeling op gebied van koelen gaat al verder dan de koelkast; luchtdichte folie om groenten buiten de koelkast in te verpakken. Het vers houden van voedsel, maar ook het besparen van ruimte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten